Łagodne zaburzenia poznawcze
(ang. Mild Cognitive Impairments- MCI) jest to stan, w którym u danej
osoby występuje osłabienie funkcjonowania poznawczego, jednak nie tak
silne jak w przypadku otępienia. Co ważne, w przypadku diagnozy tego typu
problemów, samodzielne funkcjonowanie oraz codzienna aktywność życiowa osób
prezentujących MCI pozostaje zachowana. Mogą wystąpić w tym obszarze niewielkie
zaburzenia, zazwyczaj relacjonowane przez samą osobą, która dostrzegła zmiany
we własnym funkcjonowaniu lub też przez osobę bliską, opiekuna. Obniżenie w
zakresie funkcjonowanie poznawczego powinno zostać potwierdzone w obiektywnym
wywiadzie oraz wynikach testów oceniających sprawność w zakresie poszczególnych
domen poznawczych. Nasilenie zaburzeń funkcji, jakie obserwuje się w MCI jest
większe niż w przypadku osłabienia pamięci związanego z wiekiem (age-associated
memory impairment- AAMI), czy też relacjonowanych subiektywnych zaburzeń
poznawczych (subjective cognitive impairment- SCI).
Terminem łagodne zaburzenia
poznawcze (MCI) określano zazwyczaj przejściowy stan pomiędzy funkcjonowaniem
poznawczym w normie a fazą kliniczną prawdopodobnej choroby Alzheimera. Jednak
obecnie coraz częściej MCI jest rozpoznawane jako samodzielna jednostka
kliniczna, która jest bardziej zróżnicowana niż przedkliniczna faza choroby
Alzheimera. Takie rozróżnienie wskazuje też na występowanie bardzo wielu
obrazów klinicznych MCI, w tym także postaci o przebiegu stabilnym i postaci
odwracalnej. Idąc tym tokiem rozumowania- niekoniecznie zatem jest to stan
prowadzący do demencji. Takie rozróżnienie powinno, w moim odczuciu, zachęcić i
ośmielić osoby obserwujące u siebie jakiś problem poznawczy do wczesnej
diagnozy i pracy nad usprawnianiem umysłu.
Istnieje pewnego rodzaju
klasyfikacja różnych podtypów MCI stworzona przez Petersena. Wyróżnia się
zatem: (1) wybiórcze MCI, które obejmuje jedną domenę poznawczą
niebędącą pamięcią; deficyt określa się przy pomocy odpowiedniego testu
badającego wybraną funkcję poznawczą, w którym osoba uzyskuje wynik poniżej
normy; (2) amnestyczne MCI, gdzie osoba wykazuje deficyt obejmujący
funkcję pamięci, tzn. uzyskuje ona w przynajmniej jednym specjalnym teście
badającym pamięć wynik poniżej normy, natomiast w obszarze innych funkcji
poznawczych nie obserwuje się żadnych odchyleń od normy; (3) amnestyczne
uogólnione MCI, gdzie osoba uzyskuje wynik poniżej normy w testach
badających co najmniej dwie funkcje poznawcze, gdzie jedną z funkcji jest
pamięć; (4) nieamnestyczne uogólnione MCI, w którym obserwuje się wynik
poniżej normy w testach badających co najmniej dwie domeny poznawcze, jednak
żadną z tych domen nie jest pamięć.
Proces diagnostyczny łagodnych
zaburzeń poznawczych obejmuje wywiad, ocenę kliniczną, badanie
neuropsychologiczne i badania dodatkowe (np. laboratoryjne, neuroobrazowe).
Zatem ocena musi obejmować zarówno badanie neuropsychologiczne, jak i ocenę
kliniczną. Co ważne, aby rozpoznać MCI nie wystarczy ocena sprawności
intelektualnej danej osoby i porównanie jej do powszechnie istniejących norm.
Bardzo istotne jest ustalenie poziomu funkcjonowania osoby sprzed wystąpienia
zaburzeń poznawczych. Dlatego też tak ważne jest przeprowadzenie wywiadu z
pacjentem, jego opiekunem, rodziną, przyjaciółmi, czy też lekarzem domowym.
Dlaczego temat łagodnych
zaburzeń poznawczych jest ważny? Przede wszystkim dlatego, iż badania wskazują,
że u osób, u których stwierdzono występowanie MCI ryzyko pojawienia się
otępienia jest zwiększone. Prawdopodobieństwo w skali roku co do tego, by
MCI przekształciło się w chorobę Alzheimera wynosi 7%, natomiast w otępienie
naczyniopochodne 2%. Dla osoby chorej ważną kwestią jest rozpoznanie, czy
problemy jakie zauważa są jedynie oznaką fizjologicznego procesu starzenia się,
czy też MCI. Jeśli obserwowane problemy okażą się łagodnymi zaburzeniami
poznawczymi, powstaje pytanie: czy jest to stabilne MCI (z niewielkim
ryzykiem progresji do otępienia), czy też progresywne MCI oznaczające
niekiedy wczesny etap choroby Alzheimera. W bardzo wielu publikacjach wskazuje
się na to, iż ważne jest wczesne rozpoznanie zaburzeń poznawczych, by
możliwa była wczesna interwencja. W terapii MCI wykorzystuje się zarówno środki
farmakologiczne, które mogą spowalniać proces obniżania się sprawności
intelektualnej, jak i środki niefarmakologiczne, na przykład różnego rodzaju
treningi pamięci i innych funkcji poznawczych. Ważna jest także edukacja
zdrowotna pacjentów- zwrócenie uwagi na problem zaburzeń funkcji poznawczych
oraz na to, iż można próbować mu przeciwdziałać.
Więcej na temat objawów
poszczególnych rodzajów łagodnych zaburzeń poznawczych oraz terapii pojawi się
w następnym wpisie - łagodne zaburzenia poznawcze cd.
Literatura:
Gabryelewicz T. (2012) Łagodne zaburzenia
poznawcze. W: Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów
Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego. Medisfera
Monastero
R., Di Fiore P., Ventimiglia G. D., Camarda R., Camarda C. (2013) The neuropsychiatric
profile of Parkinson’s disease subjects with and without mild cognitive
impairment. J Neural Transm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz