Kontynuując temat
łagodnych zaburzeń poznawczych (Mild
Cognitive Impairment- MCI) rozpoczęty w niedawnym wpisie na blogu,
przyjrzyjmy się poszczególnym rodzajom zaburzeń poznawczych oraz temu, czym się
one manifestują.
Dla osoby, która
zauważa u siebie pewne deficyty poznawcze ważne jest rozróżnienie, czy są one
związane z fizjologicznym procesem
starzenia się mózgu, czy też jest to MCI-
o charakterze stabilnym (niewielkie
ryzyko progresji w kierunku otępienia) lub progresywne
MCI, które może zwiastować początek choroby Alzheimera (AD).
Charakterystycznym objawem dla wczesnej AD są zaburzenia słownej pamięci epizodycznej. Co więcej, obserwuje się
też deficyty w zakresie nazywania obiektów i zaburzenia pamięci wzrokowej oraz
fluencji (płynności) słownej. Stopień, w jakim obserwuje się osłabienie pamięci
epizodycznej (szczególnie słownej) jest większy w progresywnym niż w stabilnym MCI.
Progresywny charakter MCI manifestuje się także większym deficytem procesu zapamiętywania i bezpośredniego odtwarzania oraz zaburzeniami w zakresie innych
funkcji poznawczych, takich jak np. język i bardziej precyzyjna fluencja
słowna, nazywanie, a także uwaga i funkcje wykonawcze. Ważna jest także
ocena pamięci semantycznej i funkcji wzrokowo-przestrzennych.
Wczesna postać choroby Alzheimera i upośledzenie pamięci z nią związane zwykle
charakteryzuje się ograniczeniem
umiejętności korzystania z zasobów pojęciowych i semantycznych. Obserwuje
się także deficyt przechowywania w pamięci nowo wyuczonych informacji i
umiejętności odtwarzania ich z odroczeniem.
W różnicowaniu typów
MCI oraz ryzyka progresji objawów zaburzeń poznawczych wykorzystuje się także
pomiar uszkodzeń neuronalnych w strukturalnych i czynnościowych badaniach
neuroobrazowych. Przykładowo używając tomografii rezonansu magnetycznego (MRI)
pod koniec lat 90. stwierdzono w amnestycznej postaci MCI zaniki hipokampa i kory
węchomózgowia. Obecnie dużą rolę odgrywają techniki SPECT i PET, za pomocą
których można ocenić zaburzenia w przepływie krwi, metabolizmu, ekspresji
układów receptorowych, a także na ocenę patologicznych protein. Należy
zaznaczyć, iż według najnowszych kryteriów diagnostycznych przedklinicznej fazy
AD, zwanej alzheimerowskim MCI, oprócz kryterium zwanego „osiowymi kryteriami
klinicznymi” (omówionymi w poprzednim artykule) wymienia się także „kliniczne
kryteria badawcze”. Zawierają one, oprócz objawów osiowych, także pomiary biomarkerów neuroobrazowych i w PMR
(płynie mózgowo-rdzeniowym).
Jeśli chodzi o terapię
MCI, stawiane są tu dwa podstawowe cele: 1.
uzyskanie poprawy w zakresie zaburzonej aktywności funkcji poznawczych oraz
2. spowolnienie przekształcenia zaburzeń
w postać otępienia. Szacuje się, że opóźnienie klinicznej manifestacji
objawów choroby Alzheimera o 5 lat może zredukować liczbę osób cierpiących na
tę chorobę o 50%, natomiast opóźnienie o 10 lat może dać redukcję nawet o 75%. Testuje
się wiele środków, które mogłyby zapobiegać progresji objawów w otępienie, są
to środki także używane w leczeniu objawowym choroby Alzheimera. Wymienia się
tu inhibitory cholinesteraz, klasyczne leki nootropowe, wymiatacze wolnych
rodników, przeciwutleniacze, niesteroidowe leki przeciwzapalne, czy leki obniżające
stężenie cholesterolu. Wciąż trwają badania nad skutecznością wymienionych
środków. Największą trudnością w prowadzeniu tego typu badań jest brak
precyzyjnych i akceptowanych kryteriów diagnostycznych dla MCI. Utrudnia to
rekrutację do badań pacjentów podobnych do siebie pod względem prezentowanych
objawów.
Cały czas prowadzone są
także badania nad niefarmakologicznym
postępowaniem względem pacjentów prezentujących objawy MCI. Zalicza się do nich
treningi pamięci, czy też programy psychoedukacyjne. Badania wskazują, że
udział pacjentów w treningach poznawczych przynosi korzyści względem ich
funkcjonowania, choć nadal w literaturze można dostrzec wiele sprzeczności w
rezultatach takich badań. Z przeglądu badań, jakiej dokonali Li i in. (2011)
dowiadujemy się, iż pacjenci uzyskali po treningu poznawczym poprawę w zakresie
funkcjonowania poznawczego ocenionego w obiektywnym badaniu oraz w subiektywnej
ocenie badanych. Uzyskano także pozytywne efekty w ocenie funkcji poznawczych
po upływie pewnego czasu od treningu (choć w niektórych badaniach podkreśla się
fakt nietrwałości treningu w dłuższym czasie, jeśli się go nie kontynuuje). Z
przeglądu badań Li i in. wynika ponadto, iż grupa badanych z MCI uzyskała
poprawę przede wszystkim w zakresie ogólnego
funkcjonowania poznawczego, pamięci
epizodycznej, funkcji
wykonawczych/pamięci roboczej i ogólnej samooceny swojego funkcjonowania,
względem kontrolnej grupy ludzi zdrowych dobrych odpowiednio do wieku.
Istnieje oczywiście
bardzo wiele ograniczeń cytowanych powyżej badań. Po pierwsze kryteria
diagnostyczne i manifestacja objawów MCI są dość niejednolite, dlatego trudno
zebrać grupę badanych homogenicznych pod względem prezentowanych objawów. W
wielu badaniach ponadto wykorzystywane są różne testy do oceny funkcji
poznawczych, trudno zatem porównywać rezultaty tych badań między sobą. Niektóre
badania nie włączają też grupy kontrolnej, z którą można by porównać grupę, u
której stwierdzono MCI, co jest poważnym błędem metodologicznym. Wydaje się
jednak, że nawet dla niesprawdzonych do końca przesłanek ku temu, iż trening
poznawczy może dobrze wpłynąć na nasze zdrowie i dobre funkcjonowanie, i tak
warto ćwiczyć umysł i stawiać sobie wyzwania intelektualne.
Literatura:
Gabryelewicz
T. (2012). Łagodne zaburzenia poznawcze. W: Diagnostyka i leczenie otępień.
Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, wyd. Medisfera
Li H., Li J., Li N., Li B., Wang P., Zhou T. (2011). Cognitive intervention for persons with
mild cognitive impairment: A meta-analysis. Ageing
Research Reviews, 10; 285-296
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz