Jak pisze Milgram i in.
(2006), w dzisiejszych czasach możemy obserwować wiele czynników wpływających
na zwiększenie długości życia ludzi, jednym z nim jest na przykład poprawa
opieki medycznej. Niestety, wraz z wydłużeniem życia pojawiło się wiele
minusów, chociażby choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera,
które pojawiają się u osób zaawansowanych wiekiem. Jak pisze Vetulani (2007): „Nowoczesna
medycyna znacznie poprawiła nam większość okresu życia, ale skomplikowała jego
zakończenie”. Jak pisze dalej ten autor, wiek, w którym uznajemy osobę za starą,
(czyli chronologiczna starość) uległ znacznemu przesunięciu. Jeszcze w XIX
wieku za starą uznawano 50letnią osobę, zaś w okresie przed II Wojną Światową
za granicę starości uznawano 60 lat. Obecnie, wydaje się, iż to wiek emerytalny
jest oficjalną granicą starości, którą można interpretować jako „wiek
przydatności społecznej”.
Ludzie starsi poszukują
czynników, które pozwoliłyby poprawić jakość ich dłuższego życia. Ich uwaga
skupia się przeważnie wokół przemysłu farmaceutycznego, który opracował szeroką
gamę związków, które zazwyczaj są skierowane przeciwko receptorom mającym
powiązanie z obniżeniem funkcji poznawczych. Ta czysto „farmaceutyczna”
strategia skupia się przeważnie na leczeniu objawowym i na dłuższą metę ma ona
ograniczoną skuteczność. Inną strategią stosowaną przez starszych ludzi jest na
przykład zmiana nawyków żywieniowych. Już w 1977 roku Benjamin Franklin pisał:
„By przedłużyć życie, zmniejsz posiłki” (Vetulani, 2007). Jednak jak pisze
Milgram i in. (2006), trudno skuteczność tej metody ocenić w badaniach
klinicznych. Istnieje wiele danych retrospektywnych, które trudno kontrolować.
Kolejną strategią jest
zastosowanie pewnych interwencji behawioralnych. Interwencje takie mogą opierać
się na ćwiczeniach fizycznych lub ćwiczeniach funkcji poznawczych (umysłowych).
Wpływ ćwiczeń fizycznych opisywany był zarówno w badaniach retrospektywnych
przeprowadzonych na ludziach, jak i w badaniach na zwierzętach. W badaniach
przeprowadzonych na ludziach zaobserwowano korzystny wpływ ćwiczeń na zdolności
poznawcze w późniejszym okresie życia (np. Christensen i Mackinnon, 1993), choć
istnieją kontrowersje co do jednoznacznych wyników (np. Anstey i Christensen,
2000; Churchill i in., 2002), (Milgram i in., 2006).
Istnieje bardzo wiele
teorii ujmujących biochemiczne podstawy procesu starzenia się organizmu.
Istotne jednak, by ujmowały one cztery podstawowe atrybuty opisujące proces
starzenia się. Należą do nich: uniwersalność (ponieważ proces ten dotyczy
wszystkich osobników należących do danego gatunku), immanentność (proces
zachodzi nawet po wyeliminowaniu wszystkich czynników zewnętrznych),
progresywność (proces postępuje stale, a zmiany się akumulują), a także
szkodliwość (proces starzenia się skraca czas życia), (Vetulani, 2007).
Ogólnie, teorie
dotyczące starzenia się można podzielić na dwie grupy: teorie programowanego
starzenia się oraz śmierci, a także teorie narastających uszkodzeń. Pierwsza z
nich zakłada, iż długość naszego życia jest wyznaczana już przy zapłodnieniu.
Natomiast druga z nich mówi, iż w momencie narodzin dysponujemy dużym
potencjałem długowieczności, lecz wraz z biegiem naszego życia tkanki ulegają
zaburzeniom, które prowadzą do zaburzeń ich funkcji, (Vetulani, 2007).
Najważniejszą cechą
starzenia się jest zjawisko obejmujące stopniowe i postępujące, a co
najważniejsze- nieodwracalne zmniejszanie się plastyczności mózgu. Plastyczność
można wytłumaczyć jako zdolność organizmu do tego, by utrzymać homeostazę bez
względu na działające z zewnątrz czynniki środowiskowe. Proces starzenia się
sam w sobie nie jest chorobą, jednakże można powiedzieć, iż ułatwia jej
wystąpienie.
Młody organizm ma
zdolność regeneracji i radzenia sobie ze szkodliwymi czynnikami płynącymi ze środowiska.
W tym okresie naszego życia, to genotyp, jaki odziedziczyliśmy decyduje o tym,
jakie posiadamy umiejętności przystosowawcze do zmiennych warunków życia. Decyduje
on także o szybkości przebiegu procesu fizjologicznego starzenia się. Genotyp
odgrywa ważną rolę przez całe życie w związku z wieloma ubytkami fenotypu,
jakie zachodzą na skutek starzenia się. Jednakże, gdy osiągniemy wiek 70 lat,
to rola czynników środowiskowych staje się przynajmniej tak samo ważna, o ile
nie ważniejsza, niż rola genotypu, (Nalepa, 2002).
Zmiany zachodzące w
mózgu obejmują bardzo wiele aspektów. Jak pisze Vetulani (2007), jeśli chodzi o
ogólny obraz mózgu, można zaobserwować zwężone zakręty oraz poszerzone rowki, a
także poszerzenie komór i zanik istoty białej. Zauważa się zmniejszenie masy i
objętości mózgu.
Jeśli chodzi o zmiany
morfologiczne neuronów, można zaobserwować spadek rozgałęzień dendrytów oraz
zmniejszenie liczby kolców synaptycznych, co powoduje zmniejszoną komunikację
pomiędzy neuronami. Obserwuje się także zmiany biochemiczne związane ze
spadkiem poziomu neuronów białek, istotnych dla funkcji organizmów (m. in.
CREB, DARP-32, STAT-3 i innych), spada też poziom neurohormonów (np. GH/IGF1,
estradiol, testosteron, neurosterydy, czy BDNF i inne), a także obniża się poziom
niektórych przekaźników (GABA, dopamina, serotonina, noradrenalina,
acetylocholina), podczas gdy obserwujemy równoczesny wzrost innych substancji w
mózgu. Do tych substancji zaliczyć można 11-beta-HDS1, IL8, INOS, GFAP,
kortyzol oraz glutaminian. Wzrost poziomu wymienionych substancji jest istotnym
czynnikiem w procesie neurodegeneracji. Jak można zauważyć, w procesie
starzenia się można zaobserwować spadek aktywności większości spośród systemów
neuroprzekaźnikowych, wyjątkiem jest tu transmisja glutaminergiczna, która
ulega nasileniu, (Vetulani, 2007).
Zatem starzenie się
może być procesem spokojnym, powolnym i łagodnym, w naturalny sposób
prowadzącym do śmierci. Proces ten można nazwać „pozytywnym starzeniem się”. Jednak
może też wystąpić „patologiczne starzenie się”, związane z występowaniem chorób
i licznych dysfunkcji organizmu.
Literatura:
Milgram, N., W., Siwak-Tapp, C., T., Araujo, J., Head,
E. (2006) Neuroprotective effects of cognitive enrichment. Ageing Research
Reviews, 5, 354-369
Nalepa, I., (2002) O wspólnych
korzeniach chorób neurodegeneracyjnych, źródło: http://portalwiedzy.onet.pl/7093,1258689,,1396087,,o_wspolnych_korzeniach_chorob_neurodegeneracyjnych,tematyczne.html
Vetulani, J., Starość
okiem przyrodnika (2007). Psychogeriatria Polska. 4(3), 109-138
Rehabilitacja bywa kluczowym czynnikiem na drodze powrotu do zdrowia. Niestety wizyty u fizjoterapeuty bywają bardzo kosztowne, warto dlatego zainwestować we własne przyrządy oraz produkty wspomagające zdrowienie :) Ja dla moich dziadków regularnie kupuję na https://www.pomocedlaseniora.pl i jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów.
OdpowiedzUsuń