Często
choroba bądź niepełnosprawność dla osoby nią dotkniętej staje się przeszkodą w
realizacji marzeń czy celów. Osoba zmuszona do rezygnacji z dotychczasowych
planów staje przed bardzo trudnym wyzwaniem, musi niejako przeorganizować swój
system wartości i odnaleźć nowe cele, do których mogłaby dążyć w przyszłości. Ciekawe
spostrzeżenia w zakresie wyznaczania i zmiany celów czynią C. Wrosch i M.F.Scheier
w artykule: Personality and quality of
life: the importance of optimism and goal adjustment. Zauważają oni, że
umiejętność dostosowywania celów do aktualnych możliwości i predyspozycji istotnie wpływa na jakość życia. Innymi
słowy osoby, które są zdolne do wycofania się z celów dla nich
nieosiągalnych, a także potrafiące odnaleźć i zaangażować się w cele nowe,
nadając im znaczenie i wartość, mogą być bardziej usatysfakcjonowane z życia
niż osoby pozbawione takiej elastyczności w zmianie celów.
Wrosch
i Scheier próbują prześledzić przebieg procesu zmiany celów. Piszą,
iż wycofywanie się z nieosiągalnych celów obejmować może dwa etapy, pierwszy
to zmniejszenie wysiłków wkładanych w
dążenie do celu, skutkujące zaprzestaniem podejmowania działań dotyczących
danego celu. Drugim składnikiem
wycofywania się jest rezygnacja z zaangażowania, a więc pomniejszanie
wartości, jaki cel przedstawia dla danej osoby. Co ważne tego rodzaju
wycofywanie się z celów nieosiągalnych winno łączyć się z jednoczesnym angażowaniem
się w cele bardziej dostępne, realniejsze a zarazem, mające znaczenie. Zatem,
jeśli ważny dotychczas cel staje się nieosiągalny, istotne, by znaleźć inną
znaczącą działalność, podporządkowaną innemu celowi.
Proces
angażowania się w nowe ważne dla osoby zadania także wydaje się przebiegać
etapowo. W pierwszej fazie polega na identyfikacji
celów, które potencjalnie mogą być dla jednostki istotne, po czym następuje
zaangażowanie w cel, a więc przypisanie danemu celowi wartości,
nadanie mu znaczenia. Kolejny etap nazwać można zainicjowaniem czynności związanych z osiągnięciem i dążeniem do określonego
celu. A zatem identyfikacja może być to stworzenie zbioru możliwych celów,
zaangażowanie to wybór jednego z najbardziej w danym kontekście odpowiadającego
celu, zainicjowanie czynności wiązać można z planowaniem działań, wydatków
czasu i energii, itp.
Co takiego jest
w zmianie celów, że można przypuszczać, iż działa ona korzystnie na satysfakcję z życia?
Otóż po pierwsze
wydaje się, iż umiejętność „przełączania”
się między celami powala na unikanie akumulacji frustracji spowodowanych porażkami
w związku z uporczywym dążeniem do celu, który jest w danym momencie
nieosiągalny. Można przypuszczać także, iż zmiana celów na bardziej
prawdopodobne do osiągnięcia daje możliwość doświadczania sukcesów na skutek
realizacji nowo obranych (adekwatniejszych, mniej wygórowanych) celów. Doświadczenie
sukcesu sprzyjać może odczuwaniu pozytywnych emocji, a pozytywne emocje zgodnie
z teoria B. Fredrickson sprzyjają zwiększaniu satysfakcji z życia.
Sądzi
się, iż zaangażowanie w znaczące cele wydaje się być istotne dla prawidłowego
rozwoju człowieka. Ludzie, którzy są zaangażowani w znaczący dla nich cel charakteryzują
się wyższą satysfakcją z życia niż ludzie nie mający celów, które ich
absorbują.
H.
Heckhausen wraz ze współpracownikami dowodzi, iż zmiana celów może sprzyjać
podnoszeniu jakości życia poprzez zmniejszenie ilości negatywnych myśli powiązanych
z porażkami wynikającymi z dotychczasowej niemożności zrealizowania
poprzedniego celu. Decydując się na porzucenie nieadekwatnego celu i realizację
nowego ukierunkowujemy nasze myśli na przyszłość, co prowadzi do tego, iż w
mniejszym stopniu rozpamiętujemy niepowodzenia z przeszłości. Ponadto zaprzestanie
czynności związanych z celem nieadekwatnym pozwala na uwolnienie zasobów, które
ten cel angażował (np. czasu, pieniędzy, wysiłku fizycznego itp.) i zaangażowanie ich w inną bardziej dostępną,
a być może do tej pory zaniedbywaną działalność, która przynieść może
satysfakcję.
Badania
przeprowadzone na studentach pokazały, iż ludzie różnią sie w zakresie
umiejętności porzucania celów oraz łatwości odnajdywania nowych. Co ciekawe obie
te cechy (umiejętność wycofywania się z celów oraz odnajdywania nowych) wykazywały związek z poczuciem jakości życia,
mniejszym doświadczanym stresem, mniejszą ilością natrętnych myśli oraz
ambitniejszymi celami w życiu.
Z
przedstawionych rozważań wynika zatem, iż umiejętność zmiany celów w sytuacji,
gdy stają się one niemożliwe do realizacji jest ważna dla zachowania wysokiego
poczucia jakości życia. Jest to istotne zwłaszcza w sytuacji choroby bądź niepełnosprawności,
która to sytuacja często sprawia, iż pewne cele stają się niemożliwe do
zrealizowania. Pytanie, które rodzi się w tym miejscu dotyczy tego, kiedy dany
cel można uznać za nieadekwatny. Wydaje się, iż każdy posiada inny poziom
akceptacji porażek i w innym momencie stwierdzi, że dany cel jest już poza zasięgiem,
warto wtedy pamiętać, że wycofanie się z nieosiągalnego celu to nie przegrana,
a jedynie racjonalne działanie wynikające z określonej sytuacji życiowej.
Działanie takie nie dość, że nie jest porażką to jeszcze może okazać się sukcesem,
gdyż, jak pokazują badania nowe bardziej adekwatne do istniejącej sytuacji wyzwania
zwiększać mogą zadowolenie z życia.
Literatura:
Wrosch C, Scheier
MF. (2003) Personality and quality of life: the importance of optimism and goal
adjustment. Qual Life Res; 12 Suppl 1:59-72.
Ryff CD.(1989)
Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological
well-being. J Pers Soc Psychol; 57:
1069–1081.
Gollwitzer PM,
Heckhausen H, Steller B. 1990 Deliberative and implemental mind-sets: Cognitive
tuning toward congruous thoughts and information. J Pers Soc Psychol; 59:1119–1127.
Heckhausen H. 1991 Motivation and Action.
NewYork:Springer,.
Baltes PB, Cornelius
SW, Nesselroade JR. (1979) Cohort effects in developmental psychology. In: Nesselroade
JR, BaltesPB (eds), Longitudinal Research
in the Study of Behaviorand Development, s.61–87. NewYork: Academic Press,;
Fredrickson B.L (2001)
The Role of Positive Emotions in Positive Psychology The Broaden-and-Build
Theory of Positive Emotions American Psychologist 56(3): 218–226.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz